mirror of
https://github.com/lov3b/Schack.git
synced 2025-01-18 21:00:11 +01:00
Pawn funkar förutom enpassant
This commit is contained in:
parent
af003930b1
commit
080ad0b21a
@ -6,6 +6,8 @@ import java.util.LinkedHashSet;
|
||||
|
||||
public class Pawn extends Piece {
|
||||
|
||||
private boolean hasMoved = false;
|
||||
|
||||
public Pawn(boolean isWhite, Point startingPosition) throws IOException {
|
||||
super(isWhite, startingPosition);
|
||||
setPieceIcon("Pawn");
|
||||
@ -19,8 +21,68 @@ public class Pawn extends Piece {
|
||||
public LinkedHashSet<Point> validMoves(Piece[][] pieces) {
|
||||
LinkedHashSet<Point> movable = new LinkedHashSet<>();
|
||||
|
||||
// Om bonden har gått en gång, får gå 1 steg, annars 2
|
||||
final int upTo = hasMoved ? 1 : 2;
|
||||
// Kolla om man kan gå rakt frak
|
||||
for (int pawnX = 1; pawnX <= upTo; pawnX++) {
|
||||
Point pos = new Point(this.position.x, this.position.y - pawnX);
|
||||
boolean shouldBreak = checkMove(pos, movable, pieces);
|
||||
if (shouldBreak) {
|
||||
break;
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
return new LinkedHashSet<>();
|
||||
// Logik för att ta
|
||||
for (int pawnX : new int[]{-1, 1}) {
|
||||
// Position vi kollar just nu, snett upp åt höger & vänster
|
||||
Point pos = new Point(this.position.x + pawnX, this.position.y - 1);
|
||||
Piece p = pieces[pos.x][pos.y];
|
||||
|
||||
// Ifall det är en pjäs som står här och den inte är samma färg som oss, lägg till
|
||||
if (p != null && p.isWhite != this.isWhite) {
|
||||
movable.add(pos);
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
return movable;
|
||||
}
|
||||
|
||||
@Override
|
||||
protected boolean checkMove(Point pos, LinkedHashSet movable, Piece[][] pieces) {
|
||||
// Instead of checking index and null, try-catch
|
||||
try {
|
||||
// Ifall vi kollar utanför brädet kommer detta att faila
|
||||
Piece p = pieces[pos.x][pos.y];
|
||||
|
||||
// Ifall pjäsen här har samma färg som oss, break
|
||||
// Ifall det inte är någon pjäs här kommer det att gå ner till
|
||||
// catch(NullPointerException) och då lägger vi till detta drag i listan
|
||||
// Ifall det är inte är en pjäs här, kasta ett NullPointerException
|
||||
// Detta är för att vara så lik super-implementationen som möjligt
|
||||
if (p == null) {
|
||||
throw new NullPointerException();
|
||||
} else {
|
||||
// Detta betyder att det finns en pjäs här
|
||||
// Vi kan ta men inte gå längre.
|
||||
return true;
|
||||
}
|
||||
} catch (NullPointerException npe) {
|
||||
// This is an empty spot
|
||||
movable.add(pos);
|
||||
} catch (IndexOutOfBoundsException ioobe) {
|
||||
// This means that the player is at the edge
|
||||
} catch (Exception e) {
|
||||
// For good meassure
|
||||
}
|
||||
return false;
|
||||
|
||||
}
|
||||
|
||||
@Override
|
||||
public void move(Piece[][] pieces, Point toMove, Point selected) {
|
||||
// Detta är för att veta ifall vi kan gå 2 steg eller inte
|
||||
hasMoved = true;
|
||||
super.move(pieces, toMove, selected);
|
||||
}
|
||||
|
||||
@Override
|
||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user