diff --git a/src/schack/Board.java b/src/schack/Board.java index 542ab01..f934a05 100644 --- a/src/schack/Board.java +++ b/src/schack/Board.java @@ -20,8 +20,9 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener { private ArrayList validMovesToDraw = new ArrayList<>(); private Point selectedPiece = new Point(); private Color moveableColor = new Color(255, 191, 0); - public static boolean whiteToMove = true; public boolean developerMode = false; + short turnCount = 0; + boolean whitesTurn = true; public Board() throws IOException { @@ -109,13 +110,14 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener { try { Piece p = pieces[selectedPiece.x][selectedPiece.y]; p.move(pieces, clicked); - whiteToMove = !whiteToMove; + turnCount++; + whitesTurn = !whitesTurn; ArrayList allValidMoves = new ArrayList<>(); for (Piece[] pieceArr : pieces) { for (Piece piece : pieceArr) { // || pieces[currentPlayer].contains(piece) - if (piece == null || whiteToMove != piece.isWhite()) { + if (piece == null || whitesTurn != piece.isWhite()) { continue; } // Kolla ifall vi är samma färg som får röra sig @@ -124,7 +126,7 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener { } } - ArrayList opposingAttacks = checkAttacks(!whiteToMove); + ArrayList opposingAttacks = checkAttacks(!whitesTurn); boolean weCanMove = allValidMoves.size() > 0; boolean hasShowedMessageAboutSchack = false; @@ -165,8 +167,8 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener { Piece selectedPiece = pieces[mouseCoordinateX][mouseCoordinateY]; // Kolla endast ifall vi kan röra på pjäsen om det är samma färg som den tur vi är på - if (selectedPiece.isWhite() == whiteToMove || developerMode) { - ArrayList attacks = checkAttacks(whiteToMove); + if (selectedPiece.isWhite() == whitesTurn || developerMode) { + ArrayList attacks = checkAttacks(whitesTurn); ArrayList validMoves = selectedPiece.validMoves(pieces, true); // Kolla ifall vi kan röra oss @@ -175,12 +177,12 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener { ArrayList allValidMoves = new ArrayList<>(); for (Piece[] pieceArr : pieces) { for (Piece piece : pieceArr) { - if (piece == null || whiteToMove != piece.isWhite) { + if (piece == null || whitesTurn != piece.isWhite) { continue; } // Kolla ifall vi är samma färg som får röra sig // Ifall en pjäs får röra sig sätt weCanMove till sant och sluta - allValidMoves.addAll(piece.validMoves(pieces, whiteToMove)); + allValidMoves.addAll(piece.validMoves(pieces, whitesTurn)); } }