mirror of
https://github.com/lov3b/Schack.git
synced 2024-11-10 07:00:11 +01:00
Ta bort try-catch och byt ut mot gamla goda if-statements
This commit is contained in:
parent
d1d453b0b0
commit
6afee98235
@ -66,44 +66,42 @@ public abstract class Piece {
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
protected boolean addMovesIfCan(Point pos, ArrayList movable, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
|
||||
// Instead of checking index and null, try-catch
|
||||
try {
|
||||
// Ifall vi kollar utanför brädet kommer detta att faila
|
||||
Piece p = pieces[pos.x][pos.y];
|
||||
protected boolean addMovesIfCan(Point pos, ArrayList<Point> movable, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
|
||||
// Ifall vi är utanför brädet ge tillbaka false
|
||||
if (pos.x > 7 || pos.x < 0 || pos.y > 7 || pos.y < 0) {
|
||||
return false;
|
||||
}
|
||||
|
||||
// Ifall pjäsen här har samma färg som oss, break
|
||||
// Ifall det inte är någon pjäs här kommer det att gå ner till
|
||||
// catch(NullPointerException) och då lägger vi till detta drag i listan
|
||||
if (p.white == this.white) {
|
||||
return true;
|
||||
} else {
|
||||
// Detta betyder att det är en med motsatts pjäs här
|
||||
// Vi kan ta men inte gå längre.
|
||||
Piece pieceToCheck = pieces[pos.x][pos.y];
|
||||
|
||||
// Detta är en tom plats
|
||||
if (pieceToCheck == null) {
|
||||
if (!isSelected) {
|
||||
movable.add(pos);
|
||||
} else {
|
||||
tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, movable, pos);
|
||||
}
|
||||
return true;
|
||||
|
||||
// Fortsätt att gå
|
||||
return false;
|
||||
}
|
||||
} catch (NullPointerException npe) {
|
||||
// Detta är en tom plats, vi ska inte breaka
|
||||
|
||||
/**
|
||||
* Ifall det är en pjäs i motståndarlaget här kan vi ta den men inte gå
|
||||
* längre Ifall det är samma färg som oss betyder det att vi inte kan
|
||||
* lägga till den
|
||||
*/
|
||||
if (pieceToCheck.isWhite() != this.white) {
|
||||
/**
|
||||
* Detta betyder att det är en motsatts pjäs här, vi kan ta men inte
|
||||
* gå längre
|
||||
*/
|
||||
if (!isSelected) {
|
||||
movable.add(pos);
|
||||
return false;
|
||||
}
|
||||
|
||||
} else {
|
||||
tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, movable, pos);
|
||||
return false;
|
||||
|
||||
} catch (IndexOutOfBoundsException ioobe) {
|
||||
// This means that the player is at the edge
|
||||
} catch (Exception e) {
|
||||
// For good meassure
|
||||
}
|
||||
return false;
|
||||
}
|
||||
return true;
|
||||
|
||||
}
|
||||
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user