Ta bort try-catch och byt ut mot gamla goda if-statements

This commit is contained in:
loveb 2022-04-28 19:56:45 +02:00
parent d1d453b0b0
commit 6afee98235

View File

@ -66,44 +66,42 @@ public abstract class Piece {
}
}
protected boolean addMovesIfCan(Point pos, ArrayList movable, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
// Instead of checking index and null, try-catch
try {
// Ifall vi kollar utanför brädet kommer detta att faila
Piece p = pieces[pos.x][pos.y];
protected boolean addMovesIfCan(Point pos, ArrayList<Point> movable, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
// Ifall vi är utanför brädet ge tillbaka false
if (pos.x > 7 || pos.x < 0 || pos.y > 7 || pos.y < 0) {
return false;
}
// Ifall pjäsen här har samma färg som oss, break
// Ifall det inte är någon pjäs här kommer det att ner till
// catch(NullPointerException) och lägger vi till detta drag i listan
if (p.white == this.white) {
return true;
} else {
// Detta betyder att det är en med motsatts pjäs här
// Vi kan ta men inte längre.
if (!isSelected) {
movable.add(pos);
} else {
tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, movable, pos);
}
return true;
Piece pieceToCheck = pieces[pos.x][pos.y];
}
} catch (NullPointerException npe) {
// Detta är en tom plats, vi ska inte breaka
// Detta är en tom plats
if (pieceToCheck == null) {
if (!isSelected) {
movable.add(pos);
return false;
} else {
tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, movable, pos);
}
tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, movable, pos);
// Fortsätt att
return false;
} catch (IndexOutOfBoundsException ioobe) {
// This means that the player is at the edge
} catch (Exception e) {
// For good meassure
}
return false;
/**
* Ifall det är en pjäs i motståndarlaget här kan vi ta den men inte
* längre Ifall det är samma färg som oss betyder det att vi inte kan
* lägga till den
*/
if (pieceToCheck.isWhite() != this.white) {
/**
* Detta betyder att det är en motsatts pjäs här, vi kan ta men inte
* längre
*/
if (!isSelected) {
movable.add(pos);
} else {
tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, movable, pos);
}
}
return true;
}