mirror of
https://github.com/lov3b/Schack.git
synced 2025-01-18 21:00:11 +01:00
kommentarer
This commit is contained in:
parent
e8c18b4a52
commit
81983ddbd7
@ -178,7 +178,7 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
|
|||||||
if (!validMovesToDraw.contains(clicked)) {
|
if (!validMovesToDraw.contains(clicked)) {
|
||||||
|
|
||||||
try {
|
try {
|
||||||
Piece selectedPiece = pieces[mouseCoordinateX][mouseCoordinateY];
|
final Piece selectedPiece = pieces[mouseCoordinateX][mouseCoordinateY];
|
||||||
|
|
||||||
// Kolla endast ifall vi kan röra på pjäsen om det är samma färg som den tur vi är på
|
// Kolla endast ifall vi kan röra på pjäsen om det är samma färg som den tur vi är på
|
||||||
if (selectedPiece.isWhite() == whitesTurn || developerMode) {
|
if (selectedPiece.isWhite() == whitesTurn || developerMode) {
|
||||||
@ -191,7 +191,7 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
|
|||||||
ArrayList<Point> allValidMoves = new ArrayList<>();
|
ArrayList<Point> allValidMoves = new ArrayList<>();
|
||||||
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
|
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
|
||||||
for (Piece piece : pieceArr) {
|
for (Piece piece : pieceArr) {
|
||||||
if (piece == null || whitesTurn != piece.isWhite) {
|
if (piece == null || whitesTurn != piece.isWhite()) {
|
||||||
continue;
|
continue;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
// Kolla ifall vi är samma färg som får röra sig
|
// Kolla ifall vi är samma färg som får röra sig
|
||||||
@ -224,7 +224,7 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
|
|||||||
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
|
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
|
||||||
for (Piece piece : pieceArr) {
|
for (Piece piece : pieceArr) {
|
||||||
// Ifall det är tomrum skippa
|
// Ifall det är tomrum skippa
|
||||||
if (piece == null || preferedColor != piece.isWhite) {
|
if (piece == null || preferedColor != piece.isWhite()) {
|
||||||
continue;
|
continue;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
// Lägg till alla attacker för respektive färg
|
// Lägg till alla attacker för respektive färg
|
||||||
|
@ -11,6 +11,12 @@ public final class King extends PieceKnownIfMoved {
|
|||||||
supremeRuler = true;
|
supremeRuler = true;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
/**
|
||||||
|
* Få en ArrayList<Point> med möjliga rockadMoves
|
||||||
|
*
|
||||||
|
* @param pieces
|
||||||
|
* @return
|
||||||
|
*/
|
||||||
private ArrayList<Point> getCastlingIfPossible(Piece[][] pieces) {
|
private ArrayList<Point> getCastlingIfPossible(Piece[][] pieces) {
|
||||||
ArrayList<Point> possibleCastling = new ArrayList<>();
|
ArrayList<Point> possibleCastling = new ArrayList<>();
|
||||||
if (this.isMoved()) {
|
if (this.isMoved()) {
|
||||||
@ -59,6 +65,12 @@ public final class King extends PieceKnownIfMoved {
|
|||||||
|
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
/**
|
||||||
|
* Gör en rockad
|
||||||
|
*
|
||||||
|
* @param pieces
|
||||||
|
* @param shouldGoToLeftSide avgör ifall rockaden är åt vänster håll
|
||||||
|
*/
|
||||||
private void castle(Piece[][] pieces, boolean shouldGoToLeftSide) {
|
private void castle(Piece[][] pieces, boolean shouldGoToLeftSide) {
|
||||||
|
|
||||||
Piece rook = pieces[shouldGoToLeftSide ? 0 : 7][this.position.y];
|
Piece rook = pieces[shouldGoToLeftSide ? 0 : 7][this.position.y];
|
||||||
|
@ -10,6 +10,13 @@ public abstract class LongWalkers extends PieceKnownIfMoved {
|
|||||||
super(isWhite, startingPosition);
|
super(isWhite, startingPosition);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
/**
|
||||||
|
* Generell metod för att generera möjliga drag för LongWalkers
|
||||||
|
* @param directions
|
||||||
|
* @param pieces
|
||||||
|
* @param isSelected
|
||||||
|
* @return
|
||||||
|
*/
|
||||||
ArrayList<Point> getMoves(int[][] directions, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
|
ArrayList<Point> getMoves(int[][] directions, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
|
||||||
ArrayList<Point> movable = new ArrayList<>();
|
ArrayList<Point> movable = new ArrayList<>();
|
||||||
|
|
||||||
@ -19,7 +26,6 @@ public abstract class LongWalkers extends PieceKnownIfMoved {
|
|||||||
loopX += xy[0];
|
loopX += xy[0];
|
||||||
loopY += xy[1];
|
loopY += xy[1];
|
||||||
boolean shouldBreak = addMovesIfCan(new Point(loopX, loopY), movable, pieces, isSelected);
|
boolean shouldBreak = addMovesIfCan(new Point(loopX, loopY), movable, pieces, isSelected);
|
||||||
|
|
||||||
if (shouldBreak) {
|
if (shouldBreak) {
|
||||||
break;
|
break;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
@ -17,12 +17,12 @@ public class Pawn extends PieceKnownIfMoved {
|
|||||||
// Kolla ifall vi kan ta någon
|
// Kolla ifall vi kan ta någon
|
||||||
for (int pawnX : new int[]{-1, 1}) {
|
for (int pawnX : new int[]{-1, 1}) {
|
||||||
// Position vi kollar just nu, snett upp åt höger & vänster
|
// Position vi kollar just nu, snett upp åt höger & vänster
|
||||||
Point pos = new Point(this.position.x + pawnX, this.position.y + (this.isWhite ? -1 : 1));
|
Point pos = new Point(this.position.x + pawnX, this.position.y + (this.isWhite() ? -1 : 1));
|
||||||
if (pos.x < 0 || pos.x > 7 || pos.y < 0 || pos.y > 7) {
|
if (pos.x < 0 || pos.x > 7 || pos.y < 0 || pos.y > 7) {
|
||||||
continue;
|
continue;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
Piece piece = pieces[pos.x][pos.y];
|
Piece piece = pieces[pos.x][pos.y];
|
||||||
if (piece == null || piece.isWhite != piece.isWhite) {
|
if (piece == null || piece.isWhite() != piece.isWhite()) {
|
||||||
movable.add(pos);
|
movable.add(pos);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
@ -39,7 +39,7 @@ public class Pawn extends PieceKnownIfMoved {
|
|||||||
|
|
||||||
// Kolla om man kan gå rakt frak
|
// Kolla om man kan gå rakt frak
|
||||||
for (int pawnDY = 1; pawnDY <= upTo; pawnDY++) {
|
for (int pawnDY = 1; pawnDY <= upTo; pawnDY++) {
|
||||||
Point pos = new Point(this.position.x, this.position.y + (this.isWhite ? -pawnDY : pawnDY));
|
Point pos = new Point(this.position.x, this.position.y + (this.isWhite() ? -pawnDY : pawnDY));
|
||||||
boolean shouldBreak = addMovesIfCan(pos, movable, pieces, isSelected);
|
boolean shouldBreak = addMovesIfCan(pos, movable, pieces, isSelected);
|
||||||
if (shouldBreak) {
|
if (shouldBreak) {
|
||||||
break;
|
break;
|
||||||
@ -49,7 +49,7 @@ public class Pawn extends PieceKnownIfMoved {
|
|||||||
// Kolla ifall vi kan ta någon
|
// Kolla ifall vi kan ta någon
|
||||||
for (int pawnX : new int[]{-1, 1}) {
|
for (int pawnX : new int[]{-1, 1}) {
|
||||||
// Position vi kollar just nu, snett upp åt höger & vänster
|
// Position vi kollar just nu, snett upp åt höger & vänster
|
||||||
Point pos = new Point(this.position.x + pawnX, this.position.y + (this.isWhite ? -1 : 1));
|
Point pos = new Point(this.position.x + pawnX, this.position.y + (this.isWhite() ? -1 : 1));
|
||||||
addAttackMovesIfCan(pos, movable, pieces);
|
addAttackMovesIfCan(pos, movable, pieces);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
return movable;
|
return movable;
|
||||||
|
@ -6,7 +6,6 @@ import java.awt.image.BufferedImage;
|
|||||||
import java.io.IOException;
|
import java.io.IOException;
|
||||||
import java.io.InputStream;
|
import java.io.InputStream;
|
||||||
import java.util.ArrayList;
|
import java.util.ArrayList;
|
||||||
import java.util.Arrays;
|
|
||||||
import javax.imageio.ImageIO;
|
import javax.imageio.ImageIO;
|
||||||
|
|
||||||
public abstract class Piece {
|
public abstract class Piece {
|
||||||
@ -19,7 +18,7 @@ public abstract class Piece {
|
|||||||
/**
|
/**
|
||||||
* Sant ifall pjäsens färg är vit, falskt ifall den är svart
|
* Sant ifall pjäsens färg är vit, falskt ifall den är svart
|
||||||
*/
|
*/
|
||||||
public boolean isWhite;
|
private boolean isWhite;
|
||||||
/**
|
/**
|
||||||
* SPECIAL RULÖES APPLY TO THE KING, (ITS GOOD TO BE THE KING:)
|
* SPECIAL RULÖES APPLY TO THE KING, (ITS GOOD TO BE THE KING:)
|
||||||
*/
|
*/
|
||||||
@ -51,7 +50,7 @@ public abstract class Piece {
|
|||||||
*/
|
*/
|
||||||
private void setPieceIcon() throws IOException {
|
private void setPieceIcon() throws IOException {
|
||||||
String className = this.getClass().getSimpleName();
|
String className = this.getClass().getSimpleName();
|
||||||
String colorName = isWhite ? "White" : "Black";
|
String colorName = this.isWhite() ? "White" : "Black";
|
||||||
String fileName = colorName + className + ".png";
|
String fileName = colorName + className + ".png";
|
||||||
InputStream is = getClass().getResourceAsStream("/img/" + fileName);
|
InputStream is = getClass().getResourceAsStream("/img/" + fileName);
|
||||||
icon = ImageIO.read(is);
|
icon = ImageIO.read(is);
|
||||||
@ -109,6 +108,14 @@ public abstract class Piece {
|
|||||||
this.position = new Point(toMove);
|
this.position = new Point(toMove);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
/**
|
||||||
|
* Lägg till move ifall det går, alltså inte är schack där
|
||||||
|
* @param pos drag att lägga till ifall det går
|
||||||
|
* @param movable lägger till drag i denna ArrayList<Point>
|
||||||
|
* @param pieces Piece[][] över brädet
|
||||||
|
* @param isSelected
|
||||||
|
* @return true ifall man inte kan gå längre i denna riktning
|
||||||
|
*/
|
||||||
protected boolean addMovesIfCan(Point pos, ArrayList<Point> movable, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
|
protected boolean addMovesIfCan(Point pos, ArrayList<Point> movable, Piece[][] pieces, boolean isSelected) {
|
||||||
// Ifall vi är utanför brädet ge tillbaka false
|
// Ifall vi är utanför brädet ge tillbaka false
|
||||||
if (pos.x > 7 || pos.x < 0 || pos.y > 7 || pos.y < 0) {
|
if (pos.x > 7 || pos.x < 0 || pos.y > 7 || pos.y < 0) {
|
||||||
@ -133,7 +140,7 @@ public abstract class Piece {
|
|||||||
* längre Ifall det är samma färg som oss betyder det att vi inte kan
|
* längre Ifall det är samma färg som oss betyder det att vi inte kan
|
||||||
* lägga till den
|
* lägga till den
|
||||||
*/
|
*/
|
||||||
if (pieceToCheck.isWhite() != this.isWhite) {
|
if (pieceToCheck.isWhite() != this.isWhite()) {
|
||||||
/**
|
/**
|
||||||
* Detta betyder att det är en motsatts pjäs här, vi kan ta men inte
|
* Detta betyder att det är en motsatts pjäs här, vi kan ta men inte
|
||||||
* gå längre
|
* gå längre
|
||||||
@ -218,6 +225,10 @@ public abstract class Piece {
|
|||||||
// return "Piece{" + "position=" + position + ", isWhite=" + white + '}';
|
// return "Piece{" + "position=" + position + ", isWhite=" + white + '}';
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
/**
|
||||||
|
*
|
||||||
|
* @return true ifall pjäsen är vit
|
||||||
|
*/
|
||||||
public boolean isWhite() {
|
public boolean isWhite() {
|
||||||
return isWhite;
|
return isWhite;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user