Ta bort ful try-catch

This commit is contained in:
loveb 2022-05-12 09:39:08 +02:00
parent c0e9a30918
commit e70546c85f

View File

@ -87,33 +87,13 @@ public class Pawn extends PieceKnownIfMoved {
if (pos.x < 0 || pos.x > 7 || pos.y < 0 || pos.y > 7) { if (pos.x < 0 || pos.x > 7 || pos.y < 0 || pos.y > 7) {
return false; return false;
} }
// Instead of checking index and null, try-catch
try {
// Ifall vi kollar utanför brädet kommer detta att faila
Piece p = pieces[pos.x][pos.y];
// Ifall pjäsen här har samma färg som oss, break Piece pieceToCheck = pieces[pos.x][pos.y];
// Ifall det inte är någon pjäs här kommer det att ner till if (pieceToCheck == null) {
// catch(NullPointerException) och lägger vi till detta drag i listan
// Ifall det är inte är en pjäs här, kasta ett NullPointerException
// Detta är för att vara lik super-implementationen som möjligt
if (p == null) {
throw new NullPointerException();
} else {
// Detta betyder att det finns en pjäs här
// Vi kan ta men inte längre.
return true;
}
} catch (NullPointerException npe) {
// This is an empty spot
movable.addAll(tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, pos)); movable.addAll(tryToMoveAndCheckIfCheck(pieces, pos));
} catch (IndexOutOfBoundsException ioobe) { return false;
// This means that the player is at the edge
System.out.println(pos);
} catch (Exception e) {
// For good meassure
} }
return false; return true;
} }