mirror of
https://github.com/lov3b/Schack.git
synced 2025-01-18 21:00:11 +01:00
Schackmatt funkar, men det blir alltid schackmatt
This commit is contained in:
parent
923f1f4447
commit
fcdf8fff48
@ -8,8 +8,10 @@ import java.awt.Point;
|
|||||||
import java.awt.event.MouseEvent;
|
import java.awt.event.MouseEvent;
|
||||||
import java.awt.event.MouseListener;
|
import java.awt.event.MouseListener;
|
||||||
import java.io.IOException;
|
import java.io.IOException;
|
||||||
|
import java.util.ArrayList;
|
||||||
import java.util.Arrays;
|
import java.util.Arrays;
|
||||||
import java.util.LinkedHashSet;
|
import java.util.LinkedHashSet;
|
||||||
|
import java.util.stream.Collectors;
|
||||||
import javax.swing.JOptionPane;
|
import javax.swing.JOptionPane;
|
||||||
import javax.swing.JPanel;
|
import javax.swing.JPanel;
|
||||||
|
|
||||||
@ -130,47 +132,65 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
|
|||||||
|
|
||||||
// Kolla endast ifall vi kan röra på pjäsen om det är samma färg som den tur vi är på
|
// Kolla endast ifall vi kan röra på pjäsen om det är samma färg som den tur vi är på
|
||||||
if (selectedPiece.isWhite() == turn || developerMode) {
|
if (selectedPiece.isWhite() == turn || developerMode) {
|
||||||
|
ArrayList<Point> attacks = checkAttacks(turn);
|
||||||
|
|
||||||
LinkedHashSet<Point> blackAttacks = new LinkedHashSet<>();
|
LinkedHashSet<Point> validMoves = selectedPiece.validMoves(pieces, true);
|
||||||
LinkedHashSet<Point> whiteAttacks = new LinkedHashSet<>();
|
// Kolla ifall vi kan röra oss
|
||||||
|
// Loopa igenom allt
|
||||||
|
System.out.println("\n\n\n\n\n\n");
|
||||||
|
|
||||||
// Fråga alla pjäser vart de kan gå/ta
|
LinkedHashSet<Point> allValidMoves = new LinkedHashSet<>();
|
||||||
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
|
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
|
||||||
for (Piece piece : pieceArr) {
|
for (Piece piece : pieceArr) {
|
||||||
// Ifall det är tomrum skippa
|
if (piece == null || turn != piece.white) {
|
||||||
if (piece == null) {
|
|
||||||
continue;
|
continue;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
// Lägg till alla attacker för respektive färg
|
// Kolla ifall vi är samma färg som får röra sig
|
||||||
if (piece.white) {
|
// Ifall en pjäs får röra sig sätt weCanMove till sant och sluta
|
||||||
whiteAttacks.addAll(piece.validAttacks(pieces));
|
allValidMoves.addAll(piece.validMoves(pieces, turn));
|
||||||
} else {
|
|
||||||
blackAttacks.addAll(piece.validAttacks(pieces));
|
|
||||||
}
|
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
LinkedHashSet<Point> validMoves = selectedPiece.validMoves(pieces, true);
|
|
||||||
|
|
||||||
// Funkar
|
// Funkar
|
||||||
if (selectedPiece.supremeRuler) {
|
if (selectedPiece.supremeRuler) {
|
||||||
validMoves.removeAll(turn ? blackAttacks : whiteAttacks);
|
validMoves.removeAll(attacks);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
allValidMoves.removeAll(attacks);
|
||||||
|
boolean weCanMove = allValidMoves.size() > 0;
|
||||||
|
|
||||||
|
boolean hasShowedMessageAboutSchack = false;
|
||||||
|
System.out.println("turn: " + (turn ? "white" : "black"));
|
||||||
|
System.out.println("All valid moves: " + allValidMoves);
|
||||||
|
System.out.println("WeCanMo´vsadadade: " + weCanMove);
|
||||||
|
|
||||||
|
ArrayList<Point> opposingAttacks = checkAttacks(!turn);
|
||||||
|
System.out.println("opposingAttacks: "+opposingAttacks);
|
||||||
|
System.out.println("attacks: "+attacks);
|
||||||
|
opposingAttacks.removeAll(allValidMoves);
|
||||||
|
|
||||||
// Kollar ifall kungen står i schack just nu
|
// Kollar ifall kungen står i schack just nu
|
||||||
for (Point attack : turn ? blackAttacks : whiteAttacks) {
|
for (Point attack : opposingAttacks) {
|
||||||
Piece attacked = pieces[attack.x][attack.y];
|
Piece attacked = pieces[attack.x][attack.y];
|
||||||
if (attacked == null) {
|
if (attacked == null) {
|
||||||
continue;
|
continue;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
if (attacked.supremeRuler) {
|
if (attacked.supremeRuler) {
|
||||||
JOptionPane.showMessageDialog(this, "Du står i schack");
|
// Kolla ifall vi är i schackmatt
|
||||||
|
if (weCanMove) {
|
||||||
|
JOptionPane.showMessageDialog(this, "Du står i schack");
|
||||||
|
} else {
|
||||||
|
JOptionPane.showMessageDialog(this, "Schackmatt");
|
||||||
|
}
|
||||||
|
hasShowedMessageAboutSchack = true;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
}
|
||||||
|
if (!hasShowedMessageAboutSchack && !weCanMove) {
|
||||||
|
JOptionPane.showMessageDialog(this, "Patt");
|
||||||
|
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
validMovesToDraw.addAll(validMoves);
|
validMovesToDraw.addAll(validMoves);
|
||||||
|
|
||||||
}
|
}
|
||||||
} catch (Exception e) {
|
} catch (Exception e) {
|
||||||
validMovesToDraw.clear();
|
validMovesToDraw.clear();
|
||||||
@ -178,7 +198,25 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
|
|||||||
} else {
|
} else {
|
||||||
validMovesToDraw.clear();
|
validMovesToDraw.clear();
|
||||||
}
|
}
|
||||||
getParent().repaint();
|
|
||||||
|
getParent()
|
||||||
|
.repaint();
|
||||||
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
public ArrayList<Point> checkAttacks(boolean preferedColor) {
|
||||||
|
ArrayList attacks = new ArrayList();
|
||||||
|
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
|
||||||
|
for (Piece piece : pieceArr) {
|
||||||
|
// Ifall det är tomrum skippa
|
||||||
|
if (piece == null || preferedColor != piece.white) {
|
||||||
|
continue;
|
||||||
|
}
|
||||||
|
// Lägg till alla attacker för respektive färg
|
||||||
|
attacks.addAll(piece.validAttacks(pieces));
|
||||||
|
}
|
||||||
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
return attacks;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
@Override
|
@Override
|
||||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user