Merge pull request #2 from lov3b/keyPressed

Key pressed
This commit is contained in:
loveb 2020-12-17 09:48:26 +01:00 committed by GitHub
commit 6773df42a3
No known key found for this signature in database
GPG Key ID: 4AEE18F83AFDEB23

View File

@ -10,20 +10,22 @@ final int antalOrd = 5;
String anvandarValStr;
char anvandarVal;
boolean rValUdda;
final int startState = 1;
final int playState = 2;
final int gameoverState = 3;
final int winState = 4;
int mittenBokstav;
final int distansLangd = 30;
final int distansMellanrum = 20;
final int distansTot = distansLangd+distansMellanrum;
//States
final int startState = 1;
final int playState = 2;
final int gameoverState = 3;
final int winState = 4;
int state = startState;
// Användarfel
boolean gissatRatt=false;
int felGissningar = 0;
boolean gissatBra = false;
//boolean gissatBra = false;
//Färger
final color rod = color(255, 0, 0);
@ -65,6 +67,7 @@ void randomOrd() {
// Bestäm ett slumpmässigt ord från ordarrayen
// rVal står för randomVal
rValInt = int(random(0, antalOrd));
rValInt = 2;
rVal = ord[rValInt];
println(rVal);
@ -159,21 +162,15 @@ void ritaUtBorjan() {
fill(rod);
drawUnderstrack();
}
void drawPlay() {
ritaUtBorjan();
if (felGissningar >= 7) {
state=gameoverState;
}
//Hämta in det hemliga ordet som en array med en bokstav i varje plats.
void keyPressed() {
if (state==playState) {
if (key != CODED) {
if ((key >= 'a' && key <= 'z')||(key >= 'A' && key <= 'Z')) {
println(key);
anvandarVal = str(key).toUpperCase().charAt(0);
String[] secretWordArray = divideWord(rVal);
// ANTECKNING TILL MIG SJÄLV
// Fixa så att det inte blir NullPointerException error när man trycker på cancel.
// och StringIndexOutOfBoundsException (när man trycker på enter utan någon input)
anvandarValStr = JOptionPane.showInputDialog("Skriv en bokstav");
anvandarVal = anvandarValStr.toUpperCase().charAt(0);
// Loopa igenom alla bokstäver i det hemliga ordet och ändra harBlivitTaget till true ifall användaren gissade rätt.
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (secretWordArray[i].charAt(0) == anvandarVal && harBlivitTaget[i] == false) {
@ -182,7 +179,7 @@ void drawPlay() {
}
}
// Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gessatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen.
// Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gissatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen.
if (gissatRatt == false) {
felGissningar +=1;
} else {
@ -190,15 +187,9 @@ void drawPlay() {
}
println("felgissningar: "+ felGissningar);
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken.
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (harBlivitTaget[i]) {
text(""+secretWordArray[i], float(understrackKordinater[i]), (height/4.0)*3-height*0.02125);
}
}
gissatBra = true;
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen under.
//gissatBra = true;
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen nedan.
boolean gissatBra = true;
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (harBlivitTaget[i] == false) {
gissatBra = false;
@ -210,6 +201,36 @@ void drawPlay() {
}
println("After if "+state);
}
}
}
}
void drawPlay() {
if (felGissningar >= 7) {
state=gameoverState;
}
boolean gissatBra = true;
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (harBlivitTaget[i] == false) {
gissatBra = false;
}
}
println("Before if "+state);
if (gissatBra) {
state=winState;
}
println("After if "+state);
ritaUtBorjan();
String[] secretWordArray = divideWord(rVal);
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken.
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (harBlivitTaget[i]) {
text(""+secretWordArray[i], float(understrackKordinater[i]), (height/4.0)*3-height*0.02125);
}
}
}
void drawGameover() {
background(rod);
@ -219,13 +240,13 @@ void drawGameover() {
textAlign(CENTER, CENTER);
text("GAME OVER!\n"+
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5);
if (mousePressed||keyPressed) {
//delay(1000);
if (mousePressed) {
// Återställ viktiga variabler
felGissningar =0;
randomOrd();
fixFalseArray();
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
ritaUtBorjan();
state=playState;
}
}
@ -235,14 +256,13 @@ void drawWin() {
textSize(20);
textAlign(CENTER, CENTER);
text("Du vann!\n"+
"För att starta om tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
if (mousePressed||keyPressed) {
"För att starta om klicka på fönstret", width/2, height/2);
if (mousePressed) {
// Återställ viktiga variabler
felGissningar =0;
randomOrd();
fixFalseArray();
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
ritaUtBorjan();
state=playState;
}
}