mirror of
https://github.com/lov3b/h_ng_dig.git
synced 2025-01-18 12:50:11 +01:00
commit
6773df42a3
112
h_ng_dig.pde
112
h_ng_dig.pde
@ -10,20 +10,22 @@ final int antalOrd = 5;
|
||||
String anvandarValStr;
|
||||
char anvandarVal;
|
||||
boolean rValUdda;
|
||||
final int startState = 1;
|
||||
final int playState = 2;
|
||||
final int gameoverState = 3;
|
||||
final int winState = 4;
|
||||
int mittenBokstav;
|
||||
final int distansLangd = 30;
|
||||
final int distansMellanrum = 20;
|
||||
final int distansTot = distansLangd+distansMellanrum;
|
||||
|
||||
//States
|
||||
final int startState = 1;
|
||||
final int playState = 2;
|
||||
final int gameoverState = 3;
|
||||
final int winState = 4;
|
||||
int state = startState;
|
||||
|
||||
// Användarfel
|
||||
boolean gissatRatt=false;
|
||||
int felGissningar = 0;
|
||||
boolean gissatBra = false;
|
||||
//boolean gissatBra = false;
|
||||
|
||||
//Färger
|
||||
final color rod = color(255, 0, 0);
|
||||
@ -65,6 +67,7 @@ void randomOrd() {
|
||||
// Bestäm ett slumpmässigt ord från ordarrayen
|
||||
// rVal står för randomVal
|
||||
rValInt = int(random(0, antalOrd));
|
||||
rValInt = 2;
|
||||
rVal = ord[rValInt];
|
||||
println(rVal);
|
||||
|
||||
@ -159,46 +162,54 @@ void ritaUtBorjan() {
|
||||
fill(rod);
|
||||
drawUnderstrack();
|
||||
}
|
||||
|
||||
void keyPressed() {
|
||||
if (state==playState) {
|
||||
if (key != CODED) {
|
||||
if ((key >= 'a' && key <= 'z')||(key >= 'A' && key <= 'Z')) {
|
||||
println(key);
|
||||
anvandarVal = str(key).toUpperCase().charAt(0);
|
||||
|
||||
String[] secretWordArray = divideWord(rVal);
|
||||
// Loopa igenom alla bokstäver i det hemliga ordet och ändra harBlivitTaget till true ifall användaren gissade rätt.
|
||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
if (secretWordArray[i].charAt(0) == anvandarVal && harBlivitTaget[i] == false) {
|
||||
harBlivitTaget[i] = true;
|
||||
gissatRatt=true;
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
// Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gissatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen.
|
||||
if (gissatRatt == false) {
|
||||
felGissningar +=1;
|
||||
} else {
|
||||
gissatRatt = false;
|
||||
}
|
||||
println("felgissningar: "+ felGissningar);
|
||||
|
||||
//gissatBra = true;
|
||||
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen nedan.
|
||||
boolean gissatBra = true;
|
||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
if (harBlivitTaget[i] == false) {
|
||||
gissatBra = false;
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
println("Before if "+state);
|
||||
if (gissatBra) {
|
||||
state=winState;
|
||||
}
|
||||
println("After if "+state);
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
void drawPlay() {
|
||||
ritaUtBorjan();
|
||||
if (felGissningar >= 7) {
|
||||
state=gameoverState;
|
||||
}
|
||||
|
||||
//Hämta in det hemliga ordet som en array med en bokstav i varje plats.
|
||||
String[] secretWordArray = divideWord(rVal);
|
||||
|
||||
// ANTECKNING TILL MIG SJÄLV
|
||||
// Fixa så att det inte blir NullPointerException error när man trycker på cancel.
|
||||
// och StringIndexOutOfBoundsException (när man trycker på enter utan någon input)
|
||||
anvandarValStr = JOptionPane.showInputDialog("Skriv en bokstav");
|
||||
anvandarVal = anvandarValStr.toUpperCase().charAt(0);
|
||||
|
||||
// Loopa igenom alla bokstäver i det hemliga ordet och ändra harBlivitTaget till true ifall användaren gissade rätt.
|
||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
if (secretWordArray[i].charAt(0) == anvandarVal && harBlivitTaget[i] == false) {
|
||||
harBlivitTaget[i] = true;
|
||||
gissatRatt=true;
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
// Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gessatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen.
|
||||
if (gissatRatt == false) {
|
||||
felGissningar +=1;
|
||||
} else {
|
||||
gissatRatt = false;
|
||||
}
|
||||
println("felgissningar: "+ felGissningar);
|
||||
|
||||
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken.
|
||||
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
|
||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
if (harBlivitTaget[i]) {
|
||||
text(""+secretWordArray[i], float(understrackKordinater[i]), (height/4.0)*3-height*0.02125);
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
gissatBra = true;
|
||||
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen under.
|
||||
boolean gissatBra = true;
|
||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
if (harBlivitTaget[i] == false) {
|
||||
gissatBra = false;
|
||||
@ -209,6 +220,16 @@ void drawPlay() {
|
||||
state=winState;
|
||||
}
|
||||
println("After if "+state);
|
||||
ritaUtBorjan();
|
||||
|
||||
String[] secretWordArray = divideWord(rVal);
|
||||
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken.
|
||||
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
|
||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
if (harBlivitTaget[i]) {
|
||||
text(""+secretWordArray[i], float(understrackKordinater[i]), (height/4.0)*3-height*0.02125);
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
void drawGameover() {
|
||||
@ -219,13 +240,13 @@ void drawGameover() {
|
||||
textAlign(CENTER, CENTER);
|
||||
text("GAME OVER!\n"+
|
||||
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5);
|
||||
if (mousePressed||keyPressed) {
|
||||
//delay(1000);
|
||||
if (mousePressed) {
|
||||
// Återställ viktiga variabler
|
||||
felGissningar =0;
|
||||
randomOrd();
|
||||
fixFalseArray();
|
||||
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
|
||||
ritaUtBorjan();
|
||||
state=playState;
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
@ -235,14 +256,13 @@ void drawWin() {
|
||||
textSize(20);
|
||||
textAlign(CENTER, CENTER);
|
||||
text("Du vann!\n"+
|
||||
"För att starta om tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
|
||||
if (mousePressed||keyPressed) {
|
||||
"För att starta om klicka på fönstret", width/2, height/2);
|
||||
if (mousePressed) {
|
||||
// Återställ viktiga variabler
|
||||
felGissningar =0;
|
||||
randomOrd();
|
||||
fixFalseArray();
|
||||
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
|
||||
ritaUtBorjan();
|
||||
state=playState;
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user