mirror of
https://github.com/lov3b/h_ng_dig.git
synced 2025-01-18 12:50:11 +01:00
Added userinput history and more
This commit is contained in:
parent
0d352f2a8e
commit
784c37af63
64
h_ng_dig.pde
64
h_ng_dig.pde
@ -1,8 +1,8 @@
|
||||
import javax.swing.JOptionPane;
|
||||
import processing.sound.*;
|
||||
// Max 15 karaktärer i varje ord, annars blir understräcken för långa
|
||||
String[] ord = {"HUMAN", "TERMINATE", "EXECUTE", "REVOLUTION", "KILL"};
|
||||
boolean[] harBlivitTaget = new boolean[1];
|
||||
char[] gissadeBokstaver = new char[0];
|
||||
String rVal;
|
||||
int rValInt;
|
||||
String anvandarValStr;
|
||||
@ -23,6 +23,7 @@ int state = startState;
|
||||
// Användarfel
|
||||
boolean gissatRatt=false;
|
||||
int felGissningar = 0;
|
||||
int antalGissningar = 0;
|
||||
|
||||
//Färger
|
||||
final color rod = color(255, 0, 0);
|
||||
@ -70,10 +71,8 @@ void randomOrd() {
|
||||
String[] word = loadStrings("https://random-word-api.herokuapp.com/word?number=1");
|
||||
word[0] = word[0].replace("[", "").replace("]", "").replace('"', '%').replace("%", "").toUpperCase();
|
||||
rVal = word[0];
|
||||
|
||||
println(rVal);
|
||||
|
||||
|
||||
// Kolla ifall ordet är udda eller jämnt antal karaktärer
|
||||
if (rVal.length() % 2 == 0) {
|
||||
rValUdda = false;
|
||||
@ -145,7 +144,6 @@ void drawStart() {
|
||||
"Starta genom att klicka på fönstret eller tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
|
||||
// Byt playstate ifall en knapp trycks ner
|
||||
if (mousePressed||keyPressed) {
|
||||
ritaUtBorjan();
|
||||
state=playState;
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
@ -160,24 +158,31 @@ void fixFalseArray() {
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
|
||||
// Ganska självförklarnade. Funktionen ritar ut början av drawPlay, alltså alla bilder, understräcken och bakgrunden.
|
||||
// Finns för att den körs i början av drawStart, drawGameover, och drawWin, eftersom det gick förbi ett problem med
|
||||
// java.swing popup historien.
|
||||
void ritaUtBorjan() {
|
||||
background(gron);
|
||||
image(kulle[felGissningar], 80, 0);
|
||||
image(sun, width-120, 0);
|
||||
noStroke();
|
||||
fill(rod);
|
||||
drawUnderstrack();
|
||||
// Loopa igenom det hemliga ordet, skapa en array med allting för att därefter ändra om allting till lowercase förutom den första bokstaven
|
||||
// Därefter kommer den sista forloopen att bygga en sträng utifrån arrayen
|
||||
String storForstaBokstav() {
|
||||
char[] rValStorBokstavArray = new char[rVal.length()];
|
||||
rValStorBokstavArray[0] = rVal.toUpperCase().charAt(0);
|
||||
String rValUtskriv = "";
|
||||
|
||||
for (int i=1; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
rValStorBokstavArray[i] = rVal.toLowerCase().charAt(i);
|
||||
}
|
||||
for (int i=0; i<rVal.length(); i++) {
|
||||
rValUtskriv =rValUtskriv + rValStorBokstavArray[i];
|
||||
}
|
||||
return rValUtskriv;
|
||||
}
|
||||
|
||||
void keyPressed() {
|
||||
if (state==playState) {
|
||||
if (key != CODED) {
|
||||
if ((key >= 'a' && key <= 'z')||(key >= 'A' && key <= 'Z')) {
|
||||
println(key);
|
||||
anvandarVal = str(key).toUpperCase().charAt(0);
|
||||
antalGissningar++;
|
||||
gissadeBokstaver = expand(gissadeBokstaver, antalGissningar);
|
||||
gissadeBokstaver[antalGissningar-1] = anvandarVal;
|
||||
println(gissadeBokstaver);
|
||||
|
||||
String[] secretWordArray = rVal.split("");
|
||||
// Loopa igenom alla bokstäver i det hemliga ordet och ändra harBlivitTaget till true ifall användaren gissade rätt.
|
||||
@ -195,9 +200,7 @@ void keyPressed() {
|
||||
} else {
|
||||
gissatRatt = false;
|
||||
}
|
||||
println("felgissningar: "+ felGissningar);
|
||||
|
||||
//gissatBra = true;
|
||||
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen nedan.
|
||||
boolean gissatBra = true;
|
||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||
@ -226,7 +229,12 @@ void drawPlay() {
|
||||
if (gissatBra) {
|
||||
state=winState;
|
||||
}
|
||||
ritaUtBorjan();
|
||||
background(gron);
|
||||
image(kulle[felGissningar], 80, 0);
|
||||
image(sun, width-120, 0);
|
||||
noStroke();
|
||||
fill(rod);
|
||||
drawUnderstrack();
|
||||
|
||||
String[] secretWordArray = rVal.split("");
|
||||
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken.
|
||||
@ -236,6 +244,19 @@ void drawPlay() {
|
||||
text(""+secretWordArray[i], float(understrackKordinater[i]), (height/4.0)*3-height*0.02125);
|
||||
}
|
||||
}
|
||||
skrivGissningar();
|
||||
}
|
||||
|
||||
// Skriv ut användarens gissningar
|
||||
// Skapa en sträng som innehåller samma sak som arrayen gissadeBokstaver, för att sedan skriva ut den.
|
||||
void skrivGissningar() {
|
||||
String gissadeBokstaverUtskriv = "";
|
||||
for (int i=0; i< gissadeBokstaver.length; i++) {
|
||||
gissadeBokstaverUtskriv =gissadeBokstaverUtskriv + gissadeBokstaver[i];
|
||||
}
|
||||
textAlign(LEFT, LEFT);
|
||||
text("Du har gissat på: " + gissadeBokstaverUtskriv, 50, (height/8)*7);
|
||||
textAlign(CENTER, CENTER);
|
||||
}
|
||||
|
||||
void drawGameover() {
|
||||
@ -247,8 +268,9 @@ void drawGameover() {
|
||||
text("GAME OVER!\n"+
|
||||
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5);
|
||||
textAlign(LEFT, LEFT);
|
||||
text("Rätt ord: "+rVal, 50, 50);
|
||||
text("Rätt ord: "+storForstaBokstav(), 50, 50);
|
||||
textAlign(CENTER, CENTER);
|
||||
skrivGissningar();
|
||||
if (mousePressed) {
|
||||
// Återställ viktiga variabler
|
||||
felGissningar =0;
|
||||
@ -260,13 +282,15 @@ void drawGameover() {
|
||||
|
||||
void drawWin() {
|
||||
background(turkos);
|
||||
fill(svart);
|
||||
textSize(20);
|
||||
textAlign(CENTER, CENTER);
|
||||
text("Du vann!\n"+
|
||||
"För att starta om klicka på fönstret", width/2, height/2);
|
||||
textAlign(LEFT, LEFT);
|
||||
text("Rätt ord: "+rVal, 50, 50);
|
||||
text("Rätt ord: "+storForstaBokstav(), 50, 50);
|
||||
textAlign(CENTER, CENTER);
|
||||
skrivGissningar();
|
||||
if (mousePressed) {
|
||||
// Återställ viktiga variabler
|
||||
felGissningar =0;
|
||||
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user