Changed caluclations to occour in keyPressed

This commit is contained in:
lov3b 2020-12-17 08:35:09 +01:00
parent ea9b24d118
commit 98e30ab27a

View File

@ -10,20 +10,22 @@ final int antalOrd = 5;
String anvandarValStr; String anvandarValStr;
char anvandarVal; char anvandarVal;
boolean rValUdda; boolean rValUdda;
final int startState = 1;
final int playState = 2;
final int gameoverState = 3;
final int winState = 4;
int mittenBokstav; int mittenBokstav;
final int distansLangd = 30; final int distansLangd = 30;
final int distansMellanrum = 20; final int distansMellanrum = 20;
final int distansTot = distansLangd+distansMellanrum; final int distansTot = distansLangd+distansMellanrum;
//States
final int startState = 1;
final int playState = 2;
final int gameoverState = 3;
final int winState = 4;
int state = startState; int state = startState;
// Användarfel // Användarfel
boolean gissatRatt=false; boolean gissatRatt=false;
int felGissningar = 0; int felGissningar = 0;
boolean gissatBra = false; //boolean gissatBra = false;
//Färger //Färger
final color rod = color(255, 0, 0); final color rod = color(255, 0, 0);
@ -41,6 +43,7 @@ void setup() {
surface.setTitle("Häng Dig!"); surface.setTitle("Häng Dig!");
randomOrd(); randomOrd();
rectMode(CENTER); rectMode(CENTER);
frameRate(4);
// Images // Images
for (int i=0; i < 9; i++) { for (int i=0; i < 9; i++) {
@ -65,6 +68,7 @@ void randomOrd() {
// Bestäm ett slumpmässigt ord från ordarrayen // Bestäm ett slumpmässigt ord från ordarrayen
// rVal står för randomVal // rVal står för randomVal
rValInt = int(random(0, antalOrd)); rValInt = int(random(0, antalOrd));
rValInt = 2;
rVal = ord[rValInt]; rVal = ord[rValInt];
println(rVal); println(rVal);
@ -159,21 +163,15 @@ void ritaUtBorjan() {
fill(rod); fill(rod);
drawUnderstrack(); drawUnderstrack();
} }
void drawPlay() {
ritaUtBorjan();
if (felGissningar >= 7) {
state=gameoverState;
}
//Hämta in det hemliga ordet som en array med en bokstav i varje plats. void keyPressed() {
if (state==playState) {
if (key != CODED) {
if ((key >= 'a' && key <= 'z')||(key >= 'A' && key <= 'Z')) {
println(key);
anvandarVal = str(key).toUpperCase().charAt(0);
String[] secretWordArray = divideWord(rVal); String[] secretWordArray = divideWord(rVal);
// ANTECKNING TILL MIG SJÄLV
// Fixa så att det inte blir NullPointerException error när man trycker på cancel.
// och StringIndexOutOfBoundsException (när man trycker på enter utan någon input)
anvandarValStr = JOptionPane.showInputDialog("Skriv en bokstav");
anvandarVal = anvandarValStr.toUpperCase().charAt(0);
// Loopa igenom alla bokstäver i det hemliga ordet och ändra harBlivitTaget till true ifall användaren gissade rätt. // Loopa igenom alla bokstäver i det hemliga ordet och ändra harBlivitTaget till true ifall användaren gissade rätt.
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) { for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (secretWordArray[i].charAt(0) == anvandarVal && harBlivitTaget[i] == false) { if (secretWordArray[i].charAt(0) == anvandarVal && harBlivitTaget[i] == false) {
@ -182,7 +180,7 @@ void drawPlay() {
} }
} }
// Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gessatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen. // Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gissatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen.
if (gissatRatt == false) { if (gissatRatt == false) {
felGissningar +=1; felGissningar +=1;
} else { } else {
@ -190,15 +188,9 @@ void drawPlay() {
} }
println("felgissningar: "+ felGissningar); println("felgissningar: "+ felGissningar);
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken. //gissatBra = true;
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter(); // Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen nedan.
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) { boolean gissatBra = true;
if (harBlivitTaget[i]) {
text(""+secretWordArray[i], float(understrackKordinater[i]), (height/4.0)*3-height*0.02125);
}
}
gissatBra = true;
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen under.
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) { for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (harBlivitTaget[i] == false) { if (harBlivitTaget[i] == false) {
gissatBra = false; gissatBra = false;
@ -210,6 +202,36 @@ void drawPlay() {
} }
println("After if "+state); println("After if "+state);
} }
}
}
}
void drawPlay() {
if (felGissningar >= 7) {
state=gameoverState;
}
boolean gissatBra = true;
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (harBlivitTaget[i] == false) {
gissatBra = false;
}
}
println("Before if "+state);
if (gissatBra) {
state=winState;
}
println("After if "+state);
ritaUtBorjan();
String[] secretWordArray = divideWord(rVal);
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken.
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
if (harBlivitTaget[i]) {
text(""+secretWordArray[i], float(understrackKordinater[i]), (height/4.0)*3-height*0.02125);
}
}
}
void drawGameover() { void drawGameover() {
background(rod); background(rod);
@ -219,13 +241,14 @@ void drawGameover() {
textAlign(CENTER, CENTER); textAlign(CENTER, CENTER);
text("GAME OVER!\n"+ text("GAME OVER!\n"+
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5); "Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5);
//delay(1000);
if (mousePressed||keyPressed) { if (mousePressed||keyPressed) {
// Återställ viktiga variabler // Återställ viktiga variabler
felGissningar =0; felGissningar =0;
randomOrd(); randomOrd();
fixFalseArray(); fixFalseArray();
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas. // Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
ritaUtBorjan(); //ritaUtBorjan();
state=playState; state=playState;
} }
} }
@ -242,7 +265,7 @@ void drawWin() {
randomOrd(); randomOrd();
fixFalseArray(); fixFalseArray();
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas. // Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
ritaUtBorjan(); //ritaUtBorjan();
state=playState; state=playState;
} }
} }