mirror of
https://github.com/lov3b/h_ng_dig.git
synced 2024-11-09 22:50:16 +01:00
Almost done
This commit is contained in:
parent
46e932a90d
commit
a7eee6a9a2
42
h_ng_dig.pde
42
h_ng_dig.pde
@ -30,9 +30,9 @@ final color turkos = color(0, 255, 255);
|
|||||||
final color svart = color(0);
|
final color svart = color(0);
|
||||||
|
|
||||||
// Images
|
// Images
|
||||||
PImage hill;
|
// En array över de olika bilderna för olika stadier i användarens fel. Den sissta är en dummy bild.
|
||||||
|
PImage[] kulle = new PImage[9];
|
||||||
PImage sun;
|
PImage sun;
|
||||||
PImage sky;
|
|
||||||
|
|
||||||
void setup() {
|
void setup() {
|
||||||
size(800, 800);
|
size(800, 800);
|
||||||
@ -54,10 +54,16 @@ void setup() {
|
|||||||
println(mittenBokstav);
|
println(mittenBokstav);
|
||||||
|
|
||||||
// Images
|
// Images
|
||||||
hill = loadImage("hill.png");
|
for (int i=0; i < 9; i++) {
|
||||||
|
kulle[i] = loadImage("Kulle"+i+".png");
|
||||||
|
}
|
||||||
sun = loadImage("sun.png");
|
sun = loadImage("sun.png");
|
||||||
sun.resize(120, 101);
|
sun.resize(120, 101);
|
||||||
sky = loadImage("sky.png");
|
|
||||||
|
//Resize
|
||||||
|
for (int i=0; i < 8; i++) {
|
||||||
|
kulle[i].resize(2554/2, 1216/2);
|
||||||
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
// Dela det valda ordet in till enstaka bokstaver i en array.
|
// Dela det valda ordet in till enstaka bokstaver i en array.
|
||||||
@ -84,10 +90,14 @@ int[] PositionOfLetter() {
|
|||||||
kordinaterForUnderstrack[mittenBokstav+i] = mitten+(distansTot/2)+(distansTot*i);
|
kordinaterForUnderstrack[mittenBokstav+i] = mitten+(distansTot/2)+(distansTot*i);
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
//println(kordinaterForUnderstrack);
|
|
||||||
return kordinaterForUnderstrack;
|
return kordinaterForUnderstrack;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
//void skrivutFails() {
|
||||||
|
// switch(felGissningar) {
|
||||||
|
// case 1
|
||||||
|
// }
|
||||||
|
|
||||||
void draw() {
|
void draw() {
|
||||||
// Ett switch statement som gör det möjligt med olika playstates.
|
// Ett switch statement som gör det möjligt med olika playstates.
|
||||||
switch(state) {
|
switch(state) {
|
||||||
@ -130,9 +140,12 @@ void drawStart() {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
void drawPlay() {
|
void drawPlay() {
|
||||||
background(gron);
|
background(gron);
|
||||||
//image(sky,0,0);
|
image(kulle[felGissningar], 80, 0);
|
||||||
image(hill, (width/2)-512/2, 200);
|
|
||||||
image(sun, width-120, 0);
|
image(sun, width-120, 0);
|
||||||
|
if (felGissningar >= 7) {
|
||||||
|
state=gameoverState;
|
||||||
|
}
|
||||||
|
|
||||||
noStroke();
|
noStroke();
|
||||||
fill(rod);
|
fill(rod);
|
||||||
drawUnderstrack();
|
drawUnderstrack();
|
||||||
@ -155,13 +168,14 @@ void drawPlay() {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
// Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gessatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen.
|
// Höj en counter ifall användaren har gissat fel, annars så sätts gessatRatt till false så att det funkar att loopa igenom blocket ovan igen.
|
||||||
if (gissatRatt == false) {
|
if (gissatRatt == false) {
|
||||||
felGissningar +=1;
|
felGissningar +=1;
|
||||||
}else{
|
} else {
|
||||||
gissatRatt = false;
|
gissatRatt = false;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
println("felgissningar: "+ felGissningar);
|
||||||
|
|
||||||
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet.
|
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet.
|
||||||
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
|
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
|
||||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||||
@ -173,11 +187,14 @@ void drawPlay() {
|
|||||||
|
|
||||||
void drawGameover() {
|
void drawGameover() {
|
||||||
background(rod);
|
background(rod);
|
||||||
|
image(kulle[7], 80, 0);
|
||||||
|
fill(svart);
|
||||||
textSize(20);
|
textSize(20);
|
||||||
textAlign(CENTER, CENTER);
|
textAlign(CENTER, CENTER);
|
||||||
text("GAME OVER!\n"+
|
text("GAME OVER!\n"+
|
||||||
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
|
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5);
|
||||||
if (mousePressed||keyPressed) {
|
if (mousePressed||keyPressed) {
|
||||||
|
felGissningar =0;
|
||||||
state=playState;
|
state=playState;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
@ -189,6 +206,7 @@ void drawWin() {
|
|||||||
text("Du vann!\n"+
|
text("Du vann!\n"+
|
||||||
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
|
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
|
||||||
if (mousePressed||keyPressed) {
|
if (mousePressed||keyPressed) {
|
||||||
|
felGissningar =0;
|
||||||
state=playState;
|
state=playState;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user