From ea9b24d11823fa64b22168f46b340f321387068d Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: lov3b Date: Tue, 15 Dec 2020 23:21:26 +0100 Subject: [PATCH] Added more comments --- h_ng_dig.pde | 24 +++++++++++++++++------- 1 file changed, 17 insertions(+), 7 deletions(-) diff --git a/h_ng_dig.pde b/h_ng_dig.pde index 1c8bf6a..e0f5784 100644 --- a/h_ng_dig.pde +++ b/h_ng_dig.pde @@ -1,6 +1,8 @@ import javax.swing.JOptionPane; // Max 15 karaktärer i varje ord, annars blir understräcken för långa String[] ord = {"HUMAN", "TERMINATE", "EXECUTE", "REVOLUTION", "KILL"}; + +// Det må vara fulkod, men det funkar och jag orkar inte fixa det. boolean[] harBlivitTaget = {false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false}; String rVal; int rValInt; @@ -37,7 +39,7 @@ PImage sun; void setup() { size(800, 800); surface.setTitle("Häng Dig!"); - randomOMer(); + randomOrd(); rectMode(CENTER); // Images @@ -59,8 +61,9 @@ String[] divideWord(String wordToDivide) { return ret; } -void randomOMer() { +void randomOrd() { // Bestäm ett slumpmässigt ord från ordarrayen + // rVal står för randomVal rValInt = int(random(0, antalOrd)); rVal = ord[rValInt]; println(rVal); @@ -97,7 +100,7 @@ int[] PositionOfLetter() { } void draw() { - // Ett switch statement som gör det möjligt med olika playstates. + // Ett switch statement som gör det möjligt med olika play-states. switch(state) { case startState: drawStart(); @@ -145,6 +148,9 @@ void fixFalseArray() { } } +// Ganska självförklarnade. Funktionen ritar ut början av drawPlay, alltså alla bilder, understräcken och bakgrunden. +// Finns för att den körs i början av drawStart, drawGameover, och drawWin, eftersom det gick förbi ett problem med +// java.swing popup historien. void ritaUtBorjan() { background(gron); image(kulle[felGissningar], 80, 0); @@ -184,7 +190,7 @@ void drawPlay() { } println("felgissningar: "+ felGissningar); - // Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet. + // Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken. int[] understrackKordinater = PositionOfLetter(); for (int i=0; i < rVal.length(); i++) { if (harBlivitTaget[i]) { @@ -192,7 +198,7 @@ void drawPlay() { } } gissatBra = true; - // Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState + // Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen under. for (int i=0; i < rVal.length(); i++) { if (harBlivitTaget[i] == false) { gissatBra = false; @@ -214,9 +220,11 @@ void drawGameover() { text("GAME OVER!\n"+ "Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5); if (mousePressed||keyPressed) { + // Återställ viktiga variabler felGissningar =0; - randomOMer(); + randomOrd(); fixFalseArray(); + // Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas. ritaUtBorjan(); state=playState; } @@ -229,9 +237,11 @@ void drawWin() { text("Du vann!\n"+ "För att starta om tryck på valfri tangent", width/2, height/2); if (mousePressed||keyPressed) { + // Återställ viktiga variabler felGissningar =0; - randomOMer(); + randomOrd(); fixFalseArray(); + // Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas. ritaUtBorjan(); state=playState; }