Updatera namn + turnCount

This commit is contained in:
loveb 2022-05-05 09:13:56 +02:00
parent 89bcffdf1a
commit 57a7651425

View File

@ -20,8 +20,9 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
private ArrayList<Point> validMovesToDraw = new ArrayList<>();
private Point selectedPiece = new Point();
private Color moveableColor = new Color(255, 191, 0);
public static boolean whiteToMove = true;
public boolean developerMode = false;
short turnCount = 0;
boolean whitesTurn = true;
public Board() throws IOException {
@ -109,13 +110,14 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
try {
Piece p = pieces[selectedPiece.x][selectedPiece.y];
p.move(pieces, clicked);
whiteToMove = !whiteToMove;
turnCount++;
whitesTurn = !whitesTurn;
ArrayList<Point> allValidMoves = new ArrayList<>();
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
for (Piece piece : pieceArr) {
// || pieces[currentPlayer].contains(piece)
if (piece == null || whiteToMove != piece.isWhite()) {
if (piece == null || whitesTurn != piece.isWhite()) {
continue;
}
// Kolla ifall vi är samma färg som får röra sig
@ -124,7 +126,7 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
}
}
ArrayList<Point> opposingAttacks = checkAttacks(!whiteToMove);
ArrayList<Point> opposingAttacks = checkAttacks(!whitesTurn);
boolean weCanMove = allValidMoves.size() > 0;
boolean hasShowedMessageAboutSchack = false;
@ -165,8 +167,8 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
Piece selectedPiece = pieces[mouseCoordinateX][mouseCoordinateY];
// Kolla endast ifall vi kan röra pjäsen om det är samma färg som den tur vi är
if (selectedPiece.isWhite() == whiteToMove || developerMode) {
ArrayList<Point> attacks = checkAttacks(whiteToMove);
if (selectedPiece.isWhite() == whitesTurn || developerMode) {
ArrayList<Point> attacks = checkAttacks(whitesTurn);
ArrayList<Point> validMoves = selectedPiece.validMoves(pieces, true);
// Kolla ifall vi kan röra oss
@ -175,12 +177,12 @@ public class Board extends JPanel implements MouseListener {
ArrayList<Point> allValidMoves = new ArrayList<>();
for (Piece[] pieceArr : pieces) {
for (Piece piece : pieceArr) {
if (piece == null || whiteToMove != piece.isWhite) {
if (piece == null || whitesTurn != piece.isWhite) {
continue;
}
// Kolla ifall vi är samma färg som får röra sig
// Ifall en pjäs får röra sig sätt weCanMove till sant och sluta
allValidMoves.addAll(piece.validMoves(pieces, whiteToMove));
allValidMoves.addAll(piece.validMoves(pieces, whitesTurn));
}
}