mirror of
https://github.com/lov3b/h_ng_dig.git
synced 2024-11-09 22:50:16 +01:00
Added more comments
This commit is contained in:
parent
2c81069c30
commit
ea9b24d118
24
h_ng_dig.pde
24
h_ng_dig.pde
@ -1,6 +1,8 @@
|
|||||||
import javax.swing.JOptionPane;
|
import javax.swing.JOptionPane;
|
||||||
// Max 15 karaktärer i varje ord, annars blir understräcken för långa
|
// Max 15 karaktärer i varje ord, annars blir understräcken för långa
|
||||||
String[] ord = {"HUMAN", "TERMINATE", "EXECUTE", "REVOLUTION", "KILL"};
|
String[] ord = {"HUMAN", "TERMINATE", "EXECUTE", "REVOLUTION", "KILL"};
|
||||||
|
|
||||||
|
// Det må vara fulkod, men det funkar och jag orkar inte fixa det.
|
||||||
boolean[] harBlivitTaget = {false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false};
|
boolean[] harBlivitTaget = {false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false, false};
|
||||||
String rVal;
|
String rVal;
|
||||||
int rValInt;
|
int rValInt;
|
||||||
@ -37,7 +39,7 @@ PImage sun;
|
|||||||
void setup() {
|
void setup() {
|
||||||
size(800, 800);
|
size(800, 800);
|
||||||
surface.setTitle("Häng Dig!");
|
surface.setTitle("Häng Dig!");
|
||||||
randomOMer();
|
randomOrd();
|
||||||
rectMode(CENTER);
|
rectMode(CENTER);
|
||||||
|
|
||||||
// Images
|
// Images
|
||||||
@ -59,8 +61,9 @@ String[] divideWord(String wordToDivide) {
|
|||||||
return ret;
|
return ret;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void randomOMer() {
|
void randomOrd() {
|
||||||
// Bestäm ett slumpmässigt ord från ordarrayen
|
// Bestäm ett slumpmässigt ord från ordarrayen
|
||||||
|
// rVal står för randomVal
|
||||||
rValInt = int(random(0, antalOrd));
|
rValInt = int(random(0, antalOrd));
|
||||||
rVal = ord[rValInt];
|
rVal = ord[rValInt];
|
||||||
println(rVal);
|
println(rVal);
|
||||||
@ -97,7 +100,7 @@ int[] PositionOfLetter() {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
void draw() {
|
void draw() {
|
||||||
// Ett switch statement som gör det möjligt med olika playstates.
|
// Ett switch statement som gör det möjligt med olika play-states.
|
||||||
switch(state) {
|
switch(state) {
|
||||||
case startState:
|
case startState:
|
||||||
drawStart();
|
drawStart();
|
||||||
@ -145,6 +148,9 @@ void fixFalseArray() {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
// Ganska självförklarnade. Funktionen ritar ut början av drawPlay, alltså alla bilder, understräcken och bakgrunden.
|
||||||
|
// Finns för att den körs i början av drawStart, drawGameover, och drawWin, eftersom det gick förbi ett problem med
|
||||||
|
// java.swing popup historien.
|
||||||
void ritaUtBorjan() {
|
void ritaUtBorjan() {
|
||||||
background(gron);
|
background(gron);
|
||||||
image(kulle[felGissningar], 80, 0);
|
image(kulle[felGissningar], 80, 0);
|
||||||
@ -184,7 +190,7 @@ void drawPlay() {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
println("felgissningar: "+ felGissningar);
|
println("felgissningar: "+ felGissningar);
|
||||||
|
|
||||||
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet.
|
// Stycket kod skriver ut de bokstäverna som användaren har gissat rätt i det hemliga ordet över understräcken.
|
||||||
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
|
int[] understrackKordinater = PositionOfLetter();
|
||||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||||
if (harBlivitTaget[i]) {
|
if (harBlivitTaget[i]) {
|
||||||
@ -192,7 +198,7 @@ void drawPlay() {
|
|||||||
}
|
}
|
||||||
}
|
}
|
||||||
gissatBra = true;
|
gissatBra = true;
|
||||||
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState
|
// Loopa igenom alla användarens svar och ifall inget är fel så sätts state till winState i if satsen under.
|
||||||
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
for (int i=0; i < rVal.length(); i++) {
|
||||||
if (harBlivitTaget[i] == false) {
|
if (harBlivitTaget[i] == false) {
|
||||||
gissatBra = false;
|
gissatBra = false;
|
||||||
@ -214,9 +220,11 @@ void drawGameover() {
|
|||||||
text("GAME OVER!\n"+
|
text("GAME OVER!\n"+
|
||||||
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5);
|
"Starta om genom att klicka på fönstret, eller tryck på valfri tangent", width/2, height-height/3.5);
|
||||||
if (mousePressed||keyPressed) {
|
if (mousePressed||keyPressed) {
|
||||||
|
// Återställ viktiga variabler
|
||||||
felGissningar =0;
|
felGissningar =0;
|
||||||
randomOMer();
|
randomOrd();
|
||||||
fixFalseArray();
|
fixFalseArray();
|
||||||
|
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
|
||||||
ritaUtBorjan();
|
ritaUtBorjan();
|
||||||
state=playState;
|
state=playState;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
@ -229,9 +237,11 @@ void drawWin() {
|
|||||||
text("Du vann!\n"+
|
text("Du vann!\n"+
|
||||||
"För att starta om tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
|
"För att starta om tryck på valfri tangent", width/2, height/2);
|
||||||
if (mousePressed||keyPressed) {
|
if (mousePressed||keyPressed) {
|
||||||
|
// Återställ viktiga variabler
|
||||||
felGissningar =0;
|
felGissningar =0;
|
||||||
randomOMer();
|
randomOrd();
|
||||||
fixFalseArray();
|
fixFalseArray();
|
||||||
|
// Rita ut början av drawPlay för att swing popupen inte ska hindra understräcken från att visas.
|
||||||
ritaUtBorjan();
|
ritaUtBorjan();
|
||||||
state=playState;
|
state=playState;
|
||||||
}
|
}
|
||||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user